25 серпня 2017 р.



Використання варіативної складової робочих навчальних планів                       у 2017/2018 навчальному році з української мови і літератури

          Рішення про розподіл годин варіативної складової, відповідно до Положення про загальноосвітній навчальний заклад, приймає навчальний заклад, враховуючи профільне спрямування, регіональні особливості, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу та бажання учнів. Питання введення годин варіативної складової обговорюються на засіданні педагогічної ради і затверджуються наказом по школі.
          Нові мотиви опанування державної мови (вихід на рівень міжнародного спілкування, дипломатичних відносин та ін.) вимагають оновлення методики викладання української мови, диференційованого підходу до визначення мінімальних, достатніх і спеціальних ґрунтовних знань та умінь з української мови. Тому уже в 5-7 класах варто впроваджувати елементи допрофільної підготовки школярів з української мови та літератури і здійснювати за рахунок, по-перше, активного використання варіативної складової Типового навчального плану (тобто шляхом збільшення кількості навчальних годин, які відводяться на вивчення цих предметів), а по-друге, шляхом упровадження в навчальний процес системи додаткової роботи школярів з української мови та літератури у формі введення курсів за вибором та факультативів на диференційованій основі, що дає змогу максимально враховувати індивідуальні розумові особливості учнів та виявити їхні інтереси й нахили до певних предметів з метою профорієнтації.
              У 8-9 класах ступінь використання варіативної складової навчального плану має значно зрости за рахунок упровадження курсів за вибором та факультативів з метою формування готовності учнів до навчання у старшій школі в умовах профілізації.
             Вивчення української мови і літератури як профільних дисциплін філологічної спеціалізації у 10-11 класах неодмінно має супроводжуватися спецкурсами (курсами профільного доповнення). Ці курси сприяють кращому засвоєнню школярами основного курсу української мови, зміцненню навичок аналізу різних мовних явищ, підвищують рівень мовного чуття дітей, форму­ють їхні комунікативні компетенції. Вони покликані поглиблювати філологічну підготовку школярів, роз­ширювати їхню лінгвістичну ерудицію, забезпечувати досконаліше володіння мовою, готувати учнів до кра­щого сприймання наукових курсів у вищій школі. За їхньою допомогою розвиваються творчі здібності учнів, зростає частка самостійної, індивідуальної, ди­ференційованої навчальної роботи, якнайповніше вра­ховуються здібності кожного школяра.
Отже, варіативна складова Типових планів може використовуватися на:
збільшення кількості годин для вивчення української мови і літератури. У такому випадку розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми з української мови чи літератури, передбаченої навчальною програмою, здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, що погоджується керівником навчального закладу чи його заступником. Вчитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для цього предмета;
запровадження факультативів, курсів за вибором з української мови і літератури;
індивідуальні заняття та консультації з української мови і літератури.
 Курси за вибором можуть бути розраховані на 9, 18, 35 чи 70 академічних  годин.
        Програми курсів за вибором і факультативів, схвалених Міністерством освіти і науки України:
Програма факультативного курсу «Стилістика української мови. 10-11 класи» (авт. Авраменко О.М., Чукіна В.Ф. Лист ІІТЗО від 02.07.2013 №4.1/12-Г-260);
Програма факультативного курсу «Ділове мовлення в медицині». 10-11 кл. (укладач Л.М.Гувайнюк. Лист ІІТЗО від 19.11.2013 № 14.1/12-Г-646);
Програма факультативного курсу «Загальнокультурний контекст вивчення української літератури у 8-9 класах» (укл. З.О.Шевченко. Лист ІІТЗО від 19.11.2013 № 14.1/12-Г-641);
Програма факультативного курсу «Сучасне українське фентезі» (укл.  Н.М.Логвіненко. Лист ІІТЗО від 19.11.2013 № 14.1/12-Г-642);
Навчальна програма курсу за вибором «Лінгвістика. Науково-дослідний аспект» (Національний центр «Мала академія наук України». Лист ІІТЗО від 26.12.2014 № 14.1/12-Г-1884);
Навчальна програма факультативного курсу «Казка як епічний жанр» для  5  класу  загальноосвітніх  навчальних   закладів   (авт. Квітень Є.Д., Ткач А.В. Лист ІІТЗО від 20.03.2015 № 14.1/12-121-Г);
Навчальна програма курсу за вибором «Звичаї і обряди українського народу в контексті художньої літератури» для учнів 8 (9) класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Ткач А.В., Клим Н.М. Лист ІМЗО від 02.11.2015 № 2. 1/12-Г-70);
Навчальна програма курсу за вибором «Літературне краєзнавство» для учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Ткач А.В., Пінтяк Я.І. Лист ІМЗО від 02.11.2015 № 2.1/12-Г-69);
Програма факультативного курсу «Розвиток мовлення. 5-6 кл.» (укл. Горкуненко Є.А., Горкуненко А.А. Лист ІІТЗО від 18.06.2015 № 14.1/12-Г-507);
Програми факультативних курсів з української мови (авт. Береш О.І., Гнаткович Т.Д. Лист ІІТЗО від 06.04.2015 № 14.1/12-Г-214);
Програма курсу за вибором для учнів 8-9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів «Аналіз ліричного твору» (авт. Ткач А. Лист МОНУ від 22.12.2016 № 2.1/12/-Г-893);
Програма курсу за вибором для учнів 8(9)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів «Музичний світ поетичного слова»  (авт. Ткач А., Чифурко І. Лист МОНУ від 22.12.2016 № 2.1/12-Г-888).
Посібники, рекомендовані та схвалені Міністерством освіти у науки України до використання в загальноосвітніх навчальних закладах:  
Квітень Є.Д., Ткач А.В. Хрестоматія факультативного курсу «Казка як епічний жанр» для учнів 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Лист ІІТЗО від 20.03.2015 № 14.1/12-121-Г);
Ткач А., Гірш Р., Семчук Д. Як навчати розуміти і творити поезію. Посібник для вчителя: Конспекти занять курсу за вибором «Аналіз літературного твору» (Лист МОНУ від 22.12.2016 № 2.1/12-Г-888);
Ткач А., Клим Н. Звичаї та обряди українського народу в контексті художньої літератури. Хрестоматія з української літератури до однойменного курсу за вибором (Лист  МОНУ від 22.12.2016 № 2.1/12-Г-892) .
Ці програми відображають увесь спектр філологічної тематики на сучасному етапі розвитку науки про мову, спрямо­вані на поглиблення мовної  та літературної поінформованості учнів, вироблення в них наукового погляду на мовні явища, навичок активного володіння нею, термінологією та понятійним апаратом її глибокого вивчення.
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або в окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок – в окремому журналі) зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів, та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
            Мінімальна наповнюваність груп для факультативних занять у міських загальноосвітніх навчальних закладах має становити 8, сільських – 4 учні.  При меншій кількості учнів, за необхідності,  створювати міжкласні та міжшкільні факультативи, курси за вибором учнів.
          Однак, ураховуючи, що організація профільного навчання на етапі допрофільної (8-9 класи) та профільної (10-11 класи) освіти мають свої особливості, що спричинені об’єктивними і суб’єктивними причинами, можливим є узгодження обраної програми з реальною ситуацією. Так, обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель має право скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно  з реальними обставинами може викладати лише факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й  зворотній процес, коли факультативний курс може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у календарно-тематичному плануванні до програми курсу за вибором. У такому випадку скоригована програма має бути  погоджена на засіданні методичного об’єднання загальноосвітнього навчального закладу і затверджена керівником цього навчального закладу. У пояснювальній записці до програми обов’язково необхідно зазначити, на основі якої програми курсу за вибором або факультативу (за чиїм авторством), відповідно до якого посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
           

3 коментарі:

  1. Доброго дня. Якщо у Вас є ця програма - велике прохання надішліть будь ласка на адресу sejtarif@gmail.com. Буду дуже вдячна. «Музичний світ поетичного слова» (авт. Ткач А., Чифурко І. Лист МОНУ від 22.12.2016 № 2.1/12-Г-888).

    ВідповістиВидалити
  2. Доброго дня, чи можна отримати на електронну адресу zozulinci@edu.kr.km.ua тексти варіативних програм, щоб використати на наступний рік? Дякуємо за співпрацю

    ВідповістиВидалити
  3. Доброго вечора. Не можу знайти цю програму
    Навчальна програма курсу за вибором «Літературне краєзнавство» для учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Ткач А.В., Пінтяк Я.І. Лист ІМЗО від 02.11.2015 № 2.1/12-Г-69);
    Надішліть, будь ласка

    ВідповістиВидалити